Fit-Out projekt menedzsment a pozitív és inspiráló munkakörnyezetért

A  projekt menedzsment az egyik legfontosabb tényező a költséghatékony, határidőn belül elvégzett Fit Out projekt megvalósítás szempontjából.

 

Ha:

az építtetői igények felmérése és egyeztetése megtörténik;

az építtetői program meghatározásra  kerül,

az építtető megfelelő pénzügyi fedezettel rendelkezik,

részletes konzultációk és műszaki  egyeztetések mellett zajlanak   a tervezési fázisok  folyamatai    – kiemelten a belsőépítészeti tervezés  a szakági egyéb tervezői részletes egyeztetésekkel    –  valamint  előzetes költség menedzsmenttel;

kellő időben megtörténnek a kivitelezői , szakalvállalkozói , beszállítói kapacitás vizsgálatok, tendereztetések , szerződéskötések;

a kivitelezés folyamatában állandó és hatékony projekt menedzseri és műszaki ellenőri kontroll érvényesül;

a szükséges hatósági- szakhatósági engedélyek beszerzésre  kerülnek,

 

Akkor:

az építtető által elképzelt olyan optimális munkakörnyezet , olyan  irodai tér kerül kialakításra, ami hozzájárul a dolgozók munka hatékonyságának növeléséhez, pozitív  munkahelyi közérzetéhez , a  jobb munkahelyi kommunikációhoz és jobb munkatársi kapcsolatokhoz , az üzemeltetési , fenntartási  költségek csökkentéséhez .

Ezáltal  munkahelyi  win- win helyzet jöhet létre  mind a tulajdonosokra, mind  az alkalmazottakra vonatkozóan, ennek valamennyi pozitív következményével.

Ebben a cikkben felvillantunk néhány példát, amelyekkel  a legjobb eredményeket és építtetői elégedettséget érhetünk  el a Fit- Out projektek megvalósításában.

 

Fit- Out projekt megvalósítás projekt menedzsment szolgáltatás segítségével

A gazdasági  vállalkozások, cégek üzletvitelének, működésénék szempontjából kiemelt jelentőségű, amikor üzletviteli, gazdasági, létszám vagy portfólió bővítési , arculatváltási, illetve bármilyen egyéb okból  új irodába kívánnak költözni, vagy a rendelkezésre álló  iroda területüket  kívánják bővíteni,  átalakítani, módosítani , az irodai környezet minőségét emelni.

 

Ez jellemzően bérirodaházak bérleményeiben történik, de  – kisebb részben ugyan – megvalósulhat egyéb ingatlanokban is. Szakmailag mindkettő érdekes kihívás. Az irodaházak bérleményeiben a rendelkezésre álló és alapvetően kevéssé változtatható, korábban kiépített  műszaki adottságú  (pld:  nem változtatható  homlokzat, az épület tulajdonos bérbeadó által rendelkezésre álló meglévő             „ input” elektromos;  hűtési – fűtési  – szellőzési – egyéb épületgépészeti csatlakozások, stb. )    bérelt  területet, zárt  kubatúrát kell a bérlői igényekre kialakítani.

 

A 3E International Kft egyik résztvevője volt a 2023 évben „Év Irodája” díjat elnyert Fit – Out megvalósításnak, ahol a meglévő általános és átlagos shell & core területből született kiemelkedően egyedi és különleges munkakörnyezetű Fit- Out irodatér egy multinacionális cég részére. Egyes visszajelzések szerint a multi cég Párizsban, Prágában vagy Varsóban dolgozó alkalmazottai is szívesen vállalnának budapesti munkát, ha ebben az irodatérben dolgozhatnának… Érthető, az irodaterület ötöde eltérő hangulatú „Work Cafe” „ Lounge „ „Community Center „ „Cafe” „Quiet Room „ ülőgarnitúrákkal, kávézósarkokkal, pihenőszobával, ping- pong asztallal nézőknek is teret hagyva, s jelentős mennyiségű élő zöld növénnyel, egyedi világítással, színekkel s belsőépítészeti design elemekkel. Ez a szemlélet és megvalósítás elősegíti és biztosíthatja  a folyamatos munkahelyi csapatépítést, a dolgozók közötti mélyebb és jobb kommunikációt, a jó munkahelyi közérzetet s ezáltal növeli a munkavégzés hatékonyságát.

 

 

Egyéb, – nem bérirodaházi – ingatlanban a Fit- Out megvalósítás lehetőségei, a tervezési opciók jellemzően szabadabbak, ugyanakkor a bekerülési költség hatékonyságot , ár- érték arányt mindig vizsgálni kell, hogy a tervezők, belsőépítészek fantáziadús ötletei összhangban legyenek az építtetői igényekkel és a rendelkezésre álló költségkerettel. Ezeknél az egyedi, nem bérirodaházi  projekteknél az épületgépészeti, erős és gyengeáramú alrendszerek kialakítása kevésbé kötött, mint a bérirodaházakban, de az energia hatékonyság biztosítása mellett a kivitelezési és üzemeltetési költségeket, s a karbantartási lehetőségeket is vizsgálnia kell a projekt menedzsmentnek, s az építtető részére döntési alternatívákat ajánlani.

 

A 3E International Kft ilyen jellegű Fit- Out átalakítást is sikeresen menedzselt, ahol a belvárosi, 19. századvégi eklektikus téglaépületben lévő kétszintes, art–deco stílusú divatszalonból kellett alapvetően eltérő funkciójú szoftverfejlesztő cég irodáját kialakítani, s a szoftverfejlesztő cég üzletpolitikájának megfelelően minimal, high-tech feelinget éreztetni a Fit-Out átalakítással.

 

Néhány szó az úgynevezett „zöld” épületminősítésekről ( BREEAM; LEED; WELL; DGNB ), amelyek a fenntarthatóságot, környezettudatosságot, komfortérzetet, levegőminőséget, csökkentett energia / vízfelhasználást, tudatos hulladékgazdálkodást vizsgálják és auditálják. A mai bérirodaházak jellemzően rendelkeznek valamelyik „zöld” környezettudatos minősítéssel. Igény esetén  a Fit – Out megvalósítás is kialakítható olyan műszaki paraméterekkel , hogy megfeleljen valamelyik „zöld” környezettudatos minősítésnek.

 

Elkerülhető problémák

A 3E International Kft csapata nem csupán shell & core megvalósítások projekt menedzsmentjét végzi el, hanem fit- out kialakítások projektvezetését, költség menedzsmentjét, műszaki ellenőrzését is felkészülten, számos referenciával vállalja.

 

Az építtetői igények és építtetői program meghatározását követően legfontosabb a megfelelő műszaki tervdokumentáció elkészítése. A 3E International  Kft szakemberei számos projekten napi munkakapcsolatban vannak a legjobb hazai tervezőkkel, szaktervezőkkel, műszaki szakértőkkel.

 

Kisebb projekteknél is kiemelten fontos a szakági egyeztetés és folyamatos tervezői , szaktervezői koordináció a helyszíni adottságok felmérésével, figyelembe vételével, már a tervezés kezdetén.  Ezáltal megelőzhető például egy szűk álmennyezeti térben az épületgépészeti szellőző, hűtő, fűtő, sprinkler, cseppvíz, stb. vezetékek ütközése az erős vagy gyengeáramú kábeltálcákkal, épületgépészeti szerelvényekkel, fan- coilokkal, befúvókkal vagy elektromos berendezésekkel. Ugyanilyen fontos a karbantartáshoz, üzemeltetéshez szükséges megfelelő méretű és darabszámú  álmennyezeti revírnyílások kialakítása, összehangolt, megtervezett  pozíciók a világítótestekkel, álmennyezeti épületgépészeti elemekkel.

 

 

Hasonló „ütközési problémák” adódhatnak a néhány centiméter magas álpadló alatti térben, ahol az elektromos padlódobozok, kábelkosarak ütközhetnek gépészeti vezetékekkel, szerelvényekkel, padlókonvektorokkal. Számos esetben -különösen irodai belső közlekedő folyosó szakaszokon, gépészeti függőleges strangok iránytöréseinél – a belsőépítészek által preferált álmennyezetbe süllyesztett design világítótestek nem férnek el a szűk álmennyezeti térben haladó hőszigetelt gépészeti szellőző vezeték alatt.

 

A belsőépítész tervezők a falburkolatok tervezésénél, kiosztásánál , az oldalfalakhoz  kerülő szekrények, design elemek tervezésénél nem minden esetben veszik figyelembe a szintén az oldlfalakra kerülő erős és gyengeáramú szerelvények pozíciót.

 

A problémák elkerüléséhez koordinált tervezés szükséges.

 

A Fit- Out projekteknél kiemelten fontos az akusztikai szaktervezés, az akusztikai követelmény rendszer épületszerkezeti megfeleltetése az építész és egyéb szakági terveken, s ezek szakszerű kivitelezése és fokozott műszaki ellenőrzése. A Fit- Out projekt minőségét jelentősen leronthatja az akusztikai tervezés esetleges hiánya, vagy a nem megfelelő, hibás épületszerkezeti részletek kivitelezése.

 

Alapvető probléma lehet az alábecsült költségvetés, ami hosszú távú károkat okozhat a projekten, extrém esetben a megvalósítást is ellehetetlenítheti. Kiemelten fontos az alaposan tervezett és részletes, minden szakágra kiterjedő költségvetés. A költségvetés legyen prognosztizált, s mindenképpen tartalmazzon tartalékkeretet! Az építtetőnek a program meghatározásakor kellő pénzügyi fedezet kell biztosítania, s a projekt menedzsment és projekt QS által prognosztizált megvalósulási költségek, alternatívák ismeretében kell felelősen döntenie a projekt indításról, módosításról vagy  esetleg halasztásról.

 

Egy másik elkerülhető probléma lehet a nem megfelelően kiválasztott vagy megbízott kivitelezők, alvállalkozók, beszállítók kérdése, akik nem rendelkeznek a szükséges tapasztalattal vagy képzettséggel a projekt megvalósításához. Ez komoly következményekkel járhat, ezért kiemelten fontos, hogy alaposan vizsgáljuk meg a projekt résztvevők  referenciáit és szakmai tapasztalatát a projekt kezdeti fázisában.

 

Hatékony megvalósítás a szakszerű és tapasztalt fit-out projekt menedzsmentnek köszönhetően

A hatékony megvalósítás alapja a szakszerű és profi fit-out projekt menedzsment, melynek köszönhetően jelentős költség megtakarítható a koordinált tervezésnek, a megfelelő technológiák alkalmazásának, a pontos kivitelezésnek, az időbeli csúszások elkerülésének köszönhetően. Ezen túlmenően a későbbiekben az üzemeltetési kiadások is jóval kedvezőbbek lehetnek, amellett, hogy a környezetvédelmi szempontok is érvényesülhetnek. A jó fit-out időtálló, fenntartható és emellett hozzájárul az épületben, bérleményben  tartózkodók pozitív  közérzetéhez, a munkavégzés hatékonyságához. Ennek megteremtésében tud segíteni a 3E International  Kft csapata.