Minőségbiztosítás az építőiparban

Minőségbiztosítás az építőiparban

A minőségbiztosítás célja a kivitelezési hibák és a projekt végrehajtását érintő nehézségek megelőzése, kiküszöbölése, illetve szükség esetén azok hatékony kezelése, hiszen csakis így biztosítható a különféle építmények elvárt, megfelelő minősége. A minőségnek szabvány szerinti meghatározása van: a 2000-től hatályos ISO 9000 szerint a minőség annak mértéke, hogy mennyire teljesíti a saját jellemzők egy csoportja a követelményeket. A minőség tehát bizonyos feltételeknek való megfelelés, a minőségbiztosítás pedig nem más, mint olyan tervezett és rendszeres intézkedések összessége, amelyek által az adott építmény megfelel a megadott minőségi követelményeknek.

 

A minőségbiztosítás a projekt minden résztvevője számára nagy jelentőséggel bír, legyen az a beruházó, a kivitelező vagy a műszaki ellenőr. Jellegéből fakadóan a minőségbiztosítással kapcsolatos tevékenységek nem a projekt végén, az építés elkészültével végzendők el, hanem ez elejétől fogva folyamatosan jelen vannak. Ha mindez megvalósul, akkor a projekt végén a műszaki minőségellenőrzésen is minden megfelel majd a szabványoknak. A minőségbiztosítás az építési projekt minden szegmensére kiterjed az anyagoktól kezdve az eszközökön át az alvállalkozókig.