Az elektromos mikromobilitás eszközei, a LEV-ek (Light Electric Vehicles, azaz könnyű elektromos járművek) egyre népszerűbbek a világ nagyvárosaiban. Néhány éve, évtizede még hihetetlennek gondoltuk volna, de mára a városkép mindennapos részei a rollerező öltönyös menedzserek vagy éppen nyugdíjasok, legyen szó New Yorkról, Sanghajról, Londonról vagy akár Budapestről. Milyen formái vannak ennek az újfajta elektromos közlekedésnek, és milyen kihívásokat eredményez mindez a városfejlesztésben?
Elektromos közlekedés másképp
Közhely, de mára olyan nagymértékűvé vált egyes városok légszennyezése, hogy azt a közlekedésről való gondolkodás gyökeres átformálása nélkül szinte lehetetlen kezelni. Bár a városi villamosok, trolibuszok és metrók évtizedek óta kibocsátásmentesen szolgálják az utasok kényelmét, az autók megnövekedett száma miatt ennél drasztikusabb változásra van szükség. A megoldás ugyanakkor nem pusztán a benzines és dízelüzemű gépjárművek elektromosra cserélésében van, hanem a közösségi közlekedés átalakításában.
A változás már zajlik
Közösségi közlekedés alatt a 21. században már nem csupán buszokat, villamosokat vagy metrókat értünk, de ide sorolhatjuk az egyre népszerűbb car-sharing szolgáltatásokat, a közbringarendszereket vagy akár az elektromos rollereket, azaz a legmodernebb e-mobilitási fejlesztéseket. Hiszen miért volna szükség saját autóra ahhoz, hogy elugorjunk a boltba pár sarokkal arrébb? Vagy miért kéne a buszra várni, ha ugyanazt a távolságot olcsóbban, környezettudatos módon is meg lehet oldani? A legújabb informatikai technológiák lehetővé teszik a kisebb elektromos eszközök nyomon követését, így nem csak az üzemeltetők tudhatják, hogy éppen hol jár a járművük, de a felhasználók is könnyen megtalálhatják az elérhető eszközöket.
Kihívások a városfejlesztésben
A hirtelen megnövekedett számú könnyű elektromos járművek minden előnyük mellett váratlanul érték a városokat. A felhasználóknak kényelmetlen, ha csak elszórtan megtalálható dokkolóállomásokon hagyhatják ott közösségi járművüket, ugyanakkor a szerteszét heverő biciklik és rollerek nemcsak városképi problémát jelentenek, de balesetveszélyesek is, ráadásul az egyes LEV-eknek rendkívül strapabírónak kell lenniük, hogy bírják a folyamatos, intenzív használatot.
Legyen szó rollerről vagy éppen közösségi autóról, az elektromos járműveknek töltőállomásokra és olyan parkolóhelyekre van szüksége, amelyek esetében prioritást élveznek a hagyományos, környezetszennyező gépkocsikkal szemben. Az újfajta közlekedéshez illő harmonikus Smart Cityk kialakítása, illetve a lehető legpraktikusabb és legbiztonságosabb LEV-ek tervezése vélhetően a következő évek egyik legfontosabb kihívása lesz.